START TO LISTEN

Door START TO LISTEN

Extra Toolbox rond luistervaardigheid, ontwikkeld door aifoon en MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek]

Doelstelling

"Kunnen luisteren" wordt genoemd als een belangrijke muzische en sociale vaardigheid. Door goed te luisteren, ontdekken we nieuwe  dingen, stellen we onze blik scherp, schaven we ons denkkader bij. Toch blijkt luisteren vaak niet zo eenvoudig. Onze oren worden immers overspoeld met voorgesneden koek. Luisteren is dan vaak een synoniem voor gehoorzamen aan wat mainstream is.

 

Concept

START TO LISTEN bestaat uit twee luiken: een luistermoment en een klasgesprek. Deze website bevat een [groeiende] lijst van fragmenten. Het is de bedoeling om telkens één fragment klassikaal te beluisteren [in de voorgestelde volgorde] en dit aansluitend te bespreken tijdens een klasgesprek. 

Als vertrekpunt voor dat klasgesprek stelden de makers een uitgebreide voorraad vragen samen. Een uitgebreide toelichting & tips bij het gebruik van de luistervragenlijst vind je hieronder. Je kan er ook enkele uitgewerkte voorbeelden lezen.

START TO LISTEN werd ontwikkeld op maat van de tweede graad basisonderwijs, maar het materiaal mag natuurlijk ook door anderen gebruikt worden.

Doelgroep(en):

3LJ
Lager - 3de leerjaar
4LJ
Lager - 4de leerjaar

Duur:

120 minuten

Prijs:

€  / groep
gratis

Reservatie maken