Wat ons nog rest
Door Aline Sax

WINNAAR VAN DE BOON VOOR JEUGDLITERATUUR!
In het kader van week van de poëzie.
Uit heel wat ramen
hangen witte lakens
te rafelen aan gebroken glas.
Wie ze heeft opgehangen,
is nergens te bespeuren.
Twee oude vrouwen
hebben op straat een vuur gemaakt
van Hitlerportretten
en nazivlaggen.
De woede van de Russen
hoeft niet aangewakkerd.
Ik klauter de andere richting uit.
Over het puin van
andermans leven.
Berlijn, april 1945. Alle hoopt lijkt verloren. De Russen staan op het punt om de Duitse hoofdstad binnen te vallen. In de ruïnes van de stad probeert een zeventienjarig meisje te overleven, samen met haar moeder, haar jongere broer en de buren die zich met hen in de kelder verschanst hebben. De gevechten komen elke dag dichterbij. Tot het front over hun wijk rolt en de Russen heer en meester worden.
Bio
Aline Sax (1984) is historica en auteur. Haar eerste boek – Mist ver het strand – schreef ze toen ze vijftien jaar was. Ondertussen heeft ze meer dan 15 titels voor zowel kinderen als jongeren op haar naam staan. Haar boeken werden in acht verschillende talen vertaald en wonnen zowel nationale als internationale prijzen.
DO 29.01.2026 13:30
Hoe past deze voorstelling in de opleiding van je leerlingen?
Er zijn algemene basiscompetenties vastgelegd in eindtermen, die elke leerling dient te behalen gedurende zijn of haar schooltijd, ongeacht het onderwijsnet waarin je lesgeeft. Hoe deze competenties precies worden ingevuld, hangt af van de inrichtende macht.
Deze voorstelling sluit aan op volgende eindtermen
NEDERLANDS
02.05 De leerlingen vatten doelgericht een geschreven tekst schriftelijk samen.
02.14 De leerlingen verwoorden de eigen beleving en interpretatie van literaire teksten.
02.15 De leerlingen analyseren hoe in literaire teksten betekenissen worden gecreëerd met narratieve, retorische, poëticale en theatrale structuren en technieken.
02.16 De leerlingen gaan in interactie over de relevantie van literaire teksten voor hun leefwereld, voor de samenleving waarin ze leven en voor de samenleving waarin de teksten ontstonden.
CULTUREEL BEWUSTZIJN
16.01 De leerlingen brengen kunst- en cultuuruitingen in verband met de context waarin ze voorkomen.
16.02 De leerlingen reflecteren over eigen beleving bij uiteenlopende kunst- en cultuuruitingen.
HISTORISCH BEWUSTZIJN
08.01 De leerlingen bouwen een historisch referentiekader op met structuurbegrippen, scharnierpunten en kenmerken eigen aan de moderne en de hedendaagse tijd.
08.06 De leerlingen analyseren kritisch historische bronnen met betrekking tot de bestudeerde periodes in functie van een historische vraag.
08.09 De leerlingen lichten betekenissen toe die men geeft aan actuele fenomenen en historische fenomenen uit de bestudeerde periodes.
Tekst en spel: Aline Sax
Dramaturgie en regie : Tine Laureyns