I love (and hate) you, Iran

Door fABULEUS / Armin Mola

© Clara Hermans

Podium
I love (and hate) you, Iran is een grappige en ontroerende monoloog van acteur en rapper Armin Mola, deels gebaseerd op zijn eigen verhaal. Dariush Omidi groeit op in Turnhout, in een gezin dat noodgedwongen Iran verruilde voor Belgiƫ. Zoekend naar wat het betekent om Iraniƫr, Belg en vooral zichzelf te zijn, brengt hij een snijdende haat-liefdesverklaring aan een plek waarnaar hij niet meer terug kan.

 

De jongeren in Iran gaan letterlijk underground.

Ze houden geheime fuiven waar het safe is.

Dit is één van de beste feestjes ooit.

Omdat het niet mag.

 

"Opgroeien in verschillende culturen kan moeilijk zijn, maar ook verrijkend. I love (and hate) Iran is een pleidooi voor open blikken, nuance, empathie." (Theaterkrant)

 

"Een volle zaal jongeren tussen de 15 en 18 jaar tijdens een schoolvoorstelling (!) geboeid naar je laten luisteren, en dan ook nog over een politiek onderwerp, je moet het maar doen. De 24-jarige acteur en rapper Armin Mola speelt het klaar. Charismatisch en aanstekelijk vertelt hij zijn autobiografisch verhaal." (recensie op theaterkrant.nl)

 

 

Bio:
Acteur en rapper Armin Mola maakte een eerste versie als afstudeerproject aan de kunsthumaniora Lemmensinstituut in Leuven en herwerkte het nadien onder de vleugels van fABULEUS tot een volwaardige voorstelling. Armin speelde recent mee in About Elly van tg STAN en kreeg enige bekendheid door zijn hoofdrol in de populaire Ketnet-serie Hoodie.

 

Credits:

Concept, tekst & spel Armin Mola Eindregie Mokhallad Rasem Dramaturgie Peter Anthonissen Kostuums Rida Habib Allah Artistieke coach Thomas Bellinck Scenografie Anthony Nti Productie fABULEUS Met de steun van de Warande, de stad Leuven en de Vlaamse overheid

DI 07.10.2025 13:30 
optionele voorstelling: DI 07.10.2025 10:30

 

Hoe past deze voorstelling in de opleiding van je leerlingen?
Er zijn algemene basiscompetenties vastgelegd in eindtermen, die elke leerling dient te behalen gedurende zijn of haar schooltijd, ongeacht het onderwijsnet waarin je lesgeeft. Hoe deze competenties precies worden ingevuld, hangt af van de inrichtende macht.

 

Deze voorstelling sluit aan op volgende eindtermen

 

SOCIAAL RELATIONELE COMPETENTIES

05.01 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen.

 

BURGERSCHAP

07.02 De leerlingen reflecteren over het relationele, gelaagde en dynamische karakter van identiteit.

07.03 De leerlingen lichten toe hoe verschillende vormen van diversiteit verrijkend en uitdagend zijn voor het samenleven.

07.04 De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s.

 

CULTUREEL BEWUSTZIJN

16.01 De leerlingen brengen kunst- en cultuuruitingen in verband met de context waarin ze voorkomen.

16.02 De leerlingen reflecteren over eigen beleving bij uiteenlopende kunst- en cultuuruitingen.

16.03 De leerlingen lichten toe hoe een kunstwerk vanuit vorm en inhoud betekenis geeft.

Doelgroep(en):

3M
Secundair - 3de jaar
4M
Secundair - 4de jaar
5M
Secundair - 5de jaar
6M
Secundair - 6de jaar

Duur:

65 minuten

Prijs:

€ 7.00 / leerling

Aantal vrije plaatsen:

Zie de data onderaan

 Reserveren

Reservatie maken