Beyond
Door Circumctances

‘BEYOND’ is een dynamische, opzwepende en tegelijk ook poëtische circus- en dansvoorstelling die onze limieten aftast, uitdaagt en tenslotte overbrugt. Choreograaf Piet Van Dycke werkt met zes professionele artiesten, elk gespecialiseerd in een andere discipline (ladderlopen, acrodans, acrobike, partneracrobatie en (paal)dans). Op het podium ontpoppen zij zich tot grenzeloze bruggenbouwers.
Met ladders, variërend in grootte en hoogte, bouwen de spelers indrukwekkende constructies, zoals boogsculpturen en draaiende kranen. Ze balanceren de ladders tot een spannend, wankelend speelveld. Ze verkennen onbekende hoogtes, klimmen, zweven en wagen zich aan een gedurfde choreografie. Elke centimeter en elke seconde is van belang. Ze zoeken de uitersten op en ontdekken hoe ver ze elkaar kunnen drijven. Fysieke afhankelijkheid was nog nooit zo spannend.
‘BEYOND’ gaat over de kwetsbaarheid, absurditeit, maar ook de kracht van grenzen, en hoe we deze kunnen verleggen door samen te werken. Samen dansen we op de collectieve ladders van de menselijke verbeelding.
Quote over Beyond the edge
“Deze voorstelling doet wat circus doet: de toeschouwers turend en biddend – ‘laat er niets misgaan!’ – naar het puntje van hun stoel lokken en, tegelijkertijd een boodschap vol menselijkheid de wereld in sturen.” - ★★★★, Knack Focus
Circumstances staat voor een uitgepuurde kruisbestuiving tussen circus, dans, muziek en scenografie. Energieke en poëtische voorstellingen vol suspense die ontroeren en verbinden. Choreograaf Piet Van Dycke creëert en regisseert grensverleggende voorstellingen die de connectie tussen mensen versterkt. De producties worden ervaren als een frisse wind binnen het circusveld, getuige de BNG Bank prijs (2021), Kinderjuryprijs Krokusfestival (2023) en selectie Het TheaterFestival (2023).
Woensdag 26 november 2025 om 10:00
Hoe past deze voorstelling in de opleiding van je leerlingen?
Er zijn algemene basiscompetenties vastgelegd in eindtermen, die elke leerling dient te behalen gedurende zijn of haar schooltijd, ongeacht het onderwijsnet waarin je lesgeeft. Hoe deze competenties precies worden ingevuld, hangt af van de inrichtende macht.
Deze voorstelling sluit aan op volgende eindtermen
CULTUREEL BEWUSTZIJN
16.01 De leerlingen brengen kunst- en cultuuruitingen in verband met de context waarin ze voorkomen.
16.02 De leerlingen reflecteren over eigen beleving bij uiteenlopende kunst- en cultuuruitingen.
16.03 De leerlingen lichten toe hoe een kunstwerk vanuit vorm en inhoud betekenis geeft.
16.01 De leerlingen beschrijven kunst- en cultuuruitingen vanuit eigen waarneming.
16.02 De leerlingen brengen kunst- en cultuuruitingen in verband met de context waarin ze voorkomen.
16.03 De leerlingen reflecteren over eigen beleving bij uiteenlopende kunst- en cultuuruitingen.
16.04 De leerlingen lichten toe hoe een kunstwerk vanuit vorm en inhoud betekenis geeft.
16.05 De leerlingen doorlopen een artistiek-creatief proces vanuit verbeelding.
Concept, choreografie Piet Van Dycke Performers Helena Berger, Aurora Mesropyan, Josse Roger, Daniele Ippolito, Marylou Aupic en Georgia Begbie Muziek Bastian Benjamin Dramaturgie Marie Peeters Installatie Arjan Kruidhof Kostuum Oona Mampuys Lichtontwerp Raf Wouters, Casper Van Overschee Techniek Casper Van Overschee, Tuur Decoene Productieleiding Sam Cunningham Productie Circumstances Coproductie Festival Boulevard, CIRC’UIT, Circuswerkplaats Dommelhof, PERPLX, Perpodium, Miramiro, Cirklabo, Stad Leuven en fABULEUS Met dank aan Ella Copermans, Xanthe Van der Jeught, Willem Rys, Destelheide, HET LAB, C-mine, CC MUZE, CC Casino, CC De Adelberg, CC Maasmechelen en de VELINX Met steun van de Vlaamse overheid