Parkplatz
Door Compagnie Cecilia
Kurt_Van_der_Elst_10_voorkeur_V-card.jpg)
In een afgelegen bedrijfsloods ontmoeten twee broers elkaar bij de auto van hun overleden moeder. Het leven heeft hen als continenten uiteengedreven, maar door hun gedeelde verleden blijven ze onvoorwaardelijk met elkaar verknoopt. Is hun broederband sterk genoeg om de kloof te overbruggen?
Liegen, ge doet het constant.
Vooral tegen uw eigen.
De avond is gevallen over een verlaten parkeerplaats in een uithoek van Vlaanderen.
Onder het licht van een lantaarnpaal ontmoeten twee mannen elkaar bij één enkele auto.
Die auto maakte deel uit van hun gedeelde verleden, tot een T-splitsing hen elk een andere richting uitstuurde.
Nu komen hun wegen voor het eerst terug samen.
Er moeten dringend dingen uitgepraat worden, maar woorden schieten tekort.
En als er geen woorden zijn, dan moet je vechten.
Of dansen en zingen.
Compagnie Cecilia is al jaren een vaste waarde in het Vlaamse theaterlandschap. Het gezelschap legt de focus op goede teksten, uitdagende spelers en leesbare verhalen die door een breed publiek gesmaakt worden. In 2024 gaat hun nieuwe voorstelling PARKPLATZ in première, die ook halt houdt in ons huis. PARKPLATZ wordt een fysieke en ontroerende theatervoorstelling van en door Titus De Voogdt en Robrecht Vanden Thoren, mee geschreven en geregisseerd door Johan Heldenbergh.
In de pers:
Lees hier wat Wim Backx over de voorstelling vond.
DO 26.03.2026 13:30
Hoe past deze voorstelling in de opleiding van je leerlingen?
Er zijn algemene basiscompetenties vastgelegd in eindtermen, die elke leerling dient te behalen gedurende zijn of haar schooltijd, ongeacht het onderwijsnet waarin je lesgeeft. Hoe deze competenties precies worden ingevuld, hangt af van de inrichtende macht.
Deze voorstelling sluit aan op volgende eindtermen
CULTUREEL BEWUSTZIJN
16.01 De leerlingen brengen kunst- en cultuuruitingen in verband met de context waarin ze voorkomen.
- De leerlingen reflecteren over eigen beleving bij uiteenlopende kunst- en cultuuruitingen.
- De leerlingen lichten toe hoe een kunstwerk vanuit vorm en inhoud betekenis geeft.
- De leerlingen doorlopen een artistiek-creatief proces vanuit verbeelding.
BURGERSCHAP
07.02 De leerlingen reflecteren over het relationele, gelaagde en dynamische karakter van identiteit.
07.03 De leerlingen lichten toe hoe verschillende vormen van diversiteit verrijkend en uitdagend zijn voor het samenleven.
07.04 De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s.
Van en met: Titus De Voogdt & Robrecht Vanden Thoren
Van en zonder: Johan Heldenbergh
Dramaturgie: Daan Borloo
Productie-coördinatie: Tom Declercq
Productie: Compagnie Cecilia vzw
Coproductie: Per Podium
Met de steun van: de Vlaamse Gemeenschap, Stad Gent en de Tax Shelter-maatregel van de Belgische Federale Overheid