BELville
Door Belvue

Tijdens de workshop BELville bouwen leerlingen samen aan een toekomstbestendige stad. Aan de hand van dilemma’s maken ze belangrijke keuzes over stadsontwikkeling. Hun beslissingen hebben direct invloed op een fysieke maquette van 4 bij 3 meter, die zo stap voor stap mee verandert en de groei van hun stad zichtbaar maakt.
Klimaatverandering en duurzaamheid spelen een centrale rol in het spel, maar niet de enige: bij elke keuze moeten leerlingen afwegen welke invloed hun beslissingen hebben op het klimaat, het welzijn van de burgers en het stadsbudget.
De leerlingen begrijpen dat ze gezamenlijk beslissingen moeten nemen voor hun stad en ontdekken dat het democratisch proces, inclusief het sluiten van compromissen, vaak uitdagend kan zijn.
De kracht van BELville is dat er geen ‘juiste’ of ‘foute’ keuzes zijn. De uiteindelijke uitkomst van de stad weerspiegelt puur de keuzes die de leerlingen zelf gemaakt hebben. Het is aan hen om te beslissen of dit echt de stad is waar ze zouden kunnen wonen.
Aan het einde van de workshop worden de verschillende keuzes gezamenlijk geanalyseerd, waarbij de balans tussen de parameters klimaat, welzijn en budget wordt besproken. Dit geeft leerlingen de kans om te reflecteren op de invloed en mogelijke gevolgen van hun beslissingen zonder waardeoordelen, en om na te denken over welke prioriteiten ze in de toekomst willen stellen.
Gedurende 2 weken van 12 januari- 23 januari telkens van 9u30 tot 12u en van 13u tot 15u30
Hoe past deze voorstelling in de opleiding van je leerlingen?
Er zijn algemene basiscompetenties vastgelegd in eindtermen, die elke leerling dient te behalen gedurende zijn of haar schooltijd, ongeacht het onderwijsnet waarin je lesgeeft. Hoe deze competenties precies worden ingevuld, hangt af van de inrichtende macht.
Deze voorstelling sluit aan op volgende eindtermen
2de graad alle finaliteiten
BURGERSCHAP
07.01 - De leerlingen lichten de betekenis, de principes en de werking van de democratische rechtsstaat en hun verantwoordelijkheid daarin toe.
07.02 - De leerlingen reflecteren over het relationele, gelaagde en dynamische karakter van identiteit.
07.03 - De leerlingen lichten toe hoe verschillende vormen van diversiteit verrijkend en uitdagend zijn voor het samenleven.
07.04 - De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s.
DUURZAAMHEID
13.2 - De leerlingen zetten (meta)cognitieve leer- en regulatiestrategieën in om zich leerinhouden eigen te maken.
13.3 - De leerlingen gebruiken school- en vaktaal.
13.4 - De leerlingen zoeken doelgericht informatie in diverse bronnen en verwerken die op een kritische en systematische manier.
RUIMTELIJK BEWUSTZIJN
09.08 - De leerlingen situeren absoluut en relatief personen, plaatsen, patronen en processen op relevante ruimtelijke schaalniveaus. (nvt. finaliteit arbeidsmarkt)
09.09 - De leerlingen illustreren de invloed van de persoonlijke en maatschappelijke context van mensen op ruimtelijke beeldvorming. (nvt. finaliteit arbeidsmarkt)
SOCIAAL-RELATIONELE COMPETENTIES
05.01 - De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen.
3de graad alle finaliteiten
BURGERSCHAP
07.01 - De leerlingen reflecteren over de betekenis, de principes en de werking van de democratische rechtsstaat en hun verantwoordelijkheid daarin.
07.02 - De leerlingen reflecteren over het relationele, gelaagde en dynamische karakter van identiteit.
07.03 - De leerlingen lichten toe hoe verschillende vormen van diversiteit verrijkend en uitdagend zijn voor het samenleven.
07.04 - De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s.
DUURZAAMHEID
Economische en financiële competenties
11.01 - De leerlingen beargumenteren binnen een persoonlijk of gezinsbudget keuzes bij aankopen rekening houdend met de totale kostprijs en de financieringskost.
11.06 (dubbele en doorstroom finaliteit) / 11.05 (finaliteit arbeidsmarkt) - De leerlingen lichten toe hoe de overheid via inkomsten en uitgaven een impact heeft op de samenleving en ongelijkheid tracht te beperken.
13.2 - De leerlingen zetten (meta)cognitieve leer- en regulatiestrategieën in om zich leerinhouden eigen te maken.
13.3 - De leerlingen gebruiken school- en vaktaal.
13.4 - De leerlingen zoeken doelgericht informatie in diverse bronnen en verwerken die op een kritische en systematische manier.
RUIMTELIJK BEWUSTZIJN
09.01 (finaliteit arbeidsmarkt) – De leerlingen illustreren acties die een duurzaam ruimtegebruik mogelijk maken.
09.08 (finaliteit doorstroom) / 09.07 (dubbele finaliteit) - De leerlingen reflecteren over mogelijke maatregelen met betrekking tot klimaatverandering.
09.09 (dubbele finaliteit) – De leerlingen evalueren de inrichting van een gebied in het Vlaams Gewest of het Brussels Hoofdstedelijke Gewest op basis van principes van duurzame ontwikkeling.
09.12 (finaliteit doorstroom) / 09.05 (finaliteit arbeidsmarkt) / 9.11 (dubbele finaliteit) - De leerlingen situeren absoluut en relatief personen, plaatsen, patronen en processen op relevante ruimtelijke schaalniveaus.
SOCIAAL-RELATIONELE COMPETENTIES
05.01 - De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen.
Met de steun van stad Brussel en van de Nationale Bank van België.